Document Type : Persian
Authors
1 Malekashtar University
2 MalekAshtar University
Abstract
Keywords
میللنگ یکی از قسمتهای موتور احتراق داخلی است که در طول عمر کاری خود تحت بار خمشی و پیچشی متناوب قرار میگیرد. شکست در میللنگ باعث ایجاد خسارت جدی به موتور میشود، از این رو در زمان طراحی مهم است که استحکام خستگی آن بررسی شود. برای طراحی میللنگ چالشهای بسیاری از جمله بار مفید خودرو، وزن بهینه، بازده بیشتر و عمر دوام بیشتر مدنظر است. در این مقاله میللنگ موتور دیزل هشت سیلندر خورجینی چهار زمانه به صورت دینامیکی شبیهسازی میشود و توزیع و تغییرات تنش در نقاط مختلف میللنگ و به ویژه در نقاط بحرانی آن، با روش اجزاء محدود تحلیل میگردد. از نتایج به دست آمده از تحلیل برای بهینهسازی میللنگ استفاده میشود. همچنین آسیب انباشتهی خستگی ناشی از تغییر در بارگذاری وارد بر میللنگ در دورهای مختلف کارکرد آن بررسی میگردد. هدف این مقاله طراحی میللنگی با ابعاد مناسب و بهینه است به گونهای که عمر دوام آن بیشتر و بدون هیچ شکستی حفظ شود.